Great news! OneTeamGov is a published case study by OPSI

September 6, 2021 - Oslo, Norway

We are so proud and happy that OECDs Observatory of Public Sector Innovation (OPSI) has published the OneTeamGov case study as an innovation example. 

We hope our 7 principles and tons of use case examples will spur inspiration to work differently in your own organisation, but also that you join our free and open community or start your local community as part of the global community - in your city or your country. 

Governments traditionally don’t share information and learnings and they are often slow to evolve. OneTeamGov is an innovative community that spans the globe, bringing together individuals who are committed to radically reforming government services and learning from each other. OneTeamGov is an entirely volunteer-run network of individuals who continue to share ideas, project learnings, new ways of working, and continue to push government to be better for all.

We know that this community is different from networks we have all been a part of before. It supports and gives insight into a wide span of topics, that all come down to one commonality: we are all people, and we can all reach out to each other to widen our perspectives in order to make change happen within governments across the world. 

This email in our inbox was a huge confirmation that what we all do here in the OneTeamGov community matters!

Great news! Your case study OneTeamGov has been published. Thank you very much for your innovation example. Now that it is live on the OPSI site, users from around the world will be able to learn from you and take their own work to new levels.

Best regards,

The OPSI team

About OPSI:

The Observatory for Public Sector Innovation (OPSI) is a global forum for public sector innovation. In a time of increasing complexity, rapidly changing demands and considerable fiscal pressures, governments need to understand, test and embed new ways of doing things. OPSI works with governments to understand and encourage new approaches to address society’s complex problems by empowering public servants with new insights, knowledge, tools and connections to help them explore new possibilities.

Link to case study: https://oecd-opsi.org/innovations/oneteamgov/

Meetup: Veien videre for KAPPS - delingsplattform for kommuner

23.08.2021 hadde vi en ny meetup gjennom @One Team Gov Norge.

OneTeamGov ønsker ny teknologi velkommen og ønsker å bidra til å dele og gjenbruke løsninger slik at mange får tilgang til innsikten og kunnskapen - og teknologien. KAPPS har gjennom ildsjelarbeid blitt til over en lengre periode, og vi er sjeleglade for delingen av løsningen med flere!

  • Å gjenbruke løsninger vil også bidra til å senke mijløavtrykket da offentlige sektor ikke behøver å generere utallige løsninger som aldri blir brukt eller krever flere løsninger for å løse det samme.

  • Det blir også lettere å skape gode kompetansemiljøer som kan hjelpe hverandre.

Her kommer et lite referat og noen tanker om veien videre.

Siden sist var det blitt satt opp en fungerende løsning der deltakerne kunne logge inn og få en demonstrasjon.

https://kapps.no/2021/08/30/rapport-fra-meetup-2/

Covid-19 meetup serie

Det er lenge siden sist, og tidene har vært travle. Oneteamgov består utelukkende av frivillige som har hatt en del å gjøre siden verden ble snudd på hodet. Nå er det på tide med en update i bloggen!

Oneteamgov står for 7 prinsipper som i disse tider kan bety mer enn noensinne for å løse kriser i fellesskap. Kommuner er en samhandlingsarena for å håndtere Covid-19 fordi de er førstelinjen ovenfor innbyggerne på mange måter. I tillegg til å se sammenhengen med sykehus og nasjonale løsninger og prosesser, må kommunene samhandle med private markedet for å opprette og endre prosesser og digitale løsninger. SoCentral er en samarbeidspartner som også så viktigheten av å snakke om hvordan kommuner og leverandører kan samhandle om å utvikle og tilrettelegge løsninger til situasjonen.

Oneteamgov-frivillige og Kybri og SoCentral ønsket å tilrettelegge for kunnskapsoverføring og erfaringsdeling i en ukentlig serie der vi deler alt åpent. Video med presentasjon og spørsmålsrunder, samt dokumentasjon av viktige take-aways ble samlet i Padlet. Her kan man melde inn temaer for samtaler eller løfte behov i en kommune, virksomhet eller som leverandør eller frivillig. Alle sine stemmer og meninger teller og du kan redigere utenom meetups. Ved avstemming (stjerner) finner vi tema for de neste meetupene: https://padlet.com/kybri/oneteamgov

Oneteamgov globalt har brukt videomøter mye og har god erfaring med dette, både på god praksis og erfaring med verktøy, som vi ønsket å dele med flere. Vi brukte meetup til å kalle inn og dele informasjon om hva som skulle skje fremover og her kan du se hvem som snakket på tidligere meetups: https://www.meetup.com/OneTeamGovNo/

Deltakerne logger seg inn via Whereby, og slippes inn i rommet av admin. Alle introduserer seg i chatten med hva de heter og hvorfor de er interessert i å komme til møtet.

Vi introduserer Oneteamgov, kodeks og prinsipper. Spørsmål stilles underveis i chatten og en svarer på chatten og deler informasjon og lenker der, mens en annen modererer samtalen.

Mellom 20 og 30 har deltatt hver gang og vi får interessant spørsmål og fin dialog i møtene. Vil du være med å arrangere? Si ifra!

Hanseatisk badstu-meetup

20200202 OTG t-shirt flight Anders Pia.JPG

Endringsagenter fra Norge, Sverige og Finland møttes i Helsinki den 31. januar for å planlegge årets nordiske unconference i Stockholm den 5. juni.

Vi gjennomførte vår workshop i lokalene Työ2.0Lab, som er gratis tilgjengelig for alle offentlig ansatte og deres partnere. Fantastisk!

Våre finske venner hadde agendaen klar: Avgjør tid og sted for konferansen, format, tema, og innspill til programmet. Stemningen var god og ordet var fritt. Ca 10 stykk endringsvillige byråkrater og entusiaster begynte å planlegge et nordisk OneTeamGov-event den 5.juni i Stockholm.

20200131 planning.JPG

Vi gjennomgikk hvilke oppgaver vi må gjøre før den tid, og hvem som tok ansvaret for de ulike oppgavene.

Formen på "unconferencen" er en open space metodikk/verktøy, med såkalte utbryterseanser for ulike temaer hvor vil bruke ulike teknikker som lean coffee, liberating structures, lego play mm, for å utfordre kjente tilnærminger til hvordan vi jobber i det offentlige. 

tyolab+workshop.jpg

Hovedtemaet vil være "crossing borders", som er ett av prinsippene for OneTeamGov. Grensene vi snakker om kan være landegrenser, faggrenser eller organisasjonsgrenser. 3 temaer for OneTeamGov Global i 2020 er fremtidens lederskap, bærekraft og miljø og velvære. Deltakerne kommer fra ulike organisasjoner, fagområder og himmelretninger med en felles interesse i å forbedre det offentlige og rollen i samfunnet.

Fremover mot sommeren vil vi arrangere en rekke meetups, hvor du vil treffe mennesker fra ulike grupper, hvor alle bidrar med sin fagkunnskap og løfter problemstillinger, setter retning og foreslå aktiviteter som hjelper oss å bygge broer.

20200131 worklab.jpg

Hold av datoen, for dette blir bra! Vi sees i Stockholm den 5. juni :-)

Happy new decade! Nytt tiår, nyttig felleskap.

goals 2020 otg.png

Three goals for 2020: Leadership, Wellbeing and Climate

One Team Gov’s three goals for 2020: Leadership, Wellbeing and Climate. Credit to DavidBuck for the original drawing!

Ett nytt år er igang og OneTeamGov har skrevet ned hva vi bør gjøre i 2020 basert på erfaringene høstet av det globale felleskapet som fornyer det offentlige med konkret praksis og erfaringsutveksling på tvers av sektorer, fag og roller.

Les originalinnlegget om OneTeamGov sine mål her (på engelsk).


  1. Lederskap har alltid vært omdiskutert og ledelse har mange valører. Derfor må flere få være med i samtalen. Vi sparker igang denne samtalen i februar og alle er invitert til å være med.

    “Everyone has insight on leadership. We want to talk about different leadership modes and new ways to lead.

    Join us in exploring future leadership in @OneTeamGov’s global online workshop on February 10/11/12 (depending on your time zone)!” https://link.medium.com/4B2qFJs8c3

  2. Å ha det bra på jobb er viktig. Spesielt viktig er det å føle at det man bidrar til gjør en forskjell og at det ikke bare føles som å jobbe i en maurtue. Det offentlige er stort og komplekst og det er ikke nok fokus på det å ha det bra og hva det betyr. Særskilt mener vi at i endringstider, kreves det annen motivasjon, insentiver og forståelse for individets plass. De som drar og ønsker endring må få rom for det og hjelpes til å lykkes. Altfor ofte kjenner altfor mange på barrierer i siloer, oppgaver, rutiner og instrukser som ikke lenger tjener sine opprinnelige formål. Vi har sett UK holde Wellbeing-camps - synes du det høres fint ut, så ta kontakt om å arrangere noe sammen med oss!

  3. Vi kan ikke bare tenke på samfunnet som individer og innbyggere vi skal tjene, uten å jobbe for at vi skal ha en god planet å bo på der likeverd, rettferdighet og bærekraft gjelder for alle. Klimaspørsmålet må oppta alle i det offentlige, ikke bare de dedikerte. Vi som individer som tjener formål og samfunnsoppdrag som gir stor mening, må også skape rom for at den realiteten kan vare.

    Vår første handling på området er å arrangere OneGreenGov den 22.januar på OsloMet. OneGreenGov handler om å starte samtalen om hva vi som offentlige ansatte kan gjøre bedre for å samle oss om politikk og praksis - slik at flere kan være med å gjøre en forskjell.

Vi gleder oss over at flere føler tilhørighet i felleskapet.

For 2020 har vi bare ett nyttårsønske: Bli med og vær aktiv i felleskapet du også - still som frivillig på en meetup eller del lenker med kollegaer, bli med i samtalene våre i slack og undersøk temaer sammen med mange andre som kan lære bort sine perspektiver. Det koster deg lite, men gir felleskapet veldig mye.

UDI setter fokus på “de ikke-digitale” sammen med OneTeamGov

Den 12.desember 2019 gjennomførte Innovasjonsforumet i UDI (Utlendingsdirektoratet) sammen med OneTeamGov Norge en antikonferanse i fellesskap. 

Bakgrunnen for antikonferansen var at UDI i oktober offentliggjorde en FoU-rapport om asylsøkeres tilgang til og bruk av digitale kanaler. Formålet med undersøkelsen var å få mer informasjon om asylsøkeres digitale kompetanse slik at UDI kan utvikle og tilpasse digitale informasjonstjenester. Rapporten tok ikke spesielt for seg de ikke-digitale brukerne, men vi kan likevel identifisere noen utfordringer denne brukergruppen opplever. Denne problemstillingen måtte da være kjent for mange flere offentlige og private organisasjoner i Norge? Så hvordan når vi de ikke-digitale brukerne? 

Andrea Rojas Palma i strategi- og utviklingsenheten (SUE) tok kontakt med meg (Anne Marit G Diedrichsen, også i UDI) i etterkant av lanseringen av rapporten og ønsket å utforske problemstillingen videre, men samtidig tenke nytt rundt hvordan. Jeg hadde allerede vært i dialog med OneTeamGov grunnet andre arrangementer og visste at de hadde gjennomført en antikonferanse i Asker kommune. Vi ba om hjelp til å organisere noe ved hjelp av ny metodikk og få med et mangfold ulike deltakere.

For OneTeamGov står mangfold og inkludering sentralt i arbeidet som ett av syv prinsipper og det var ingen tvil om at dette temaet traff midt i hjertet.

Vi lærte mye av erfaringen denne gangen og vil gjerne at flere kan lære av oss, og derfor skriver vi om gjennomføringen vår og metodikken for at flere i det offentlige kan gjøre det samme!

Hvorfor en antikonferanse?

Vanligvis tenker vi ofte i det offentlige at vi vet hvem vi bør snakke med. Vi følte vi måtte gå bredere ut denne gangen og ville ikke styre samtalen. I motsetning til en vanlig konferanse, hvor det er en fast agenda med flere foredragsholdere, er en antikonferanse deltakerstyrt og uten et definert innhold. Det er metodikk som styrer samtaleformen som finner sted og de som er tilstede som former samtalen basert på akkurat den kompetansen de besitter. Det eneste som er bestemt er et “burning question”, som i vårt tilfelle var «hvordan når vi de ikke-digitale brukerne

Det er deltakerne som selv definerer hvilke problemstillinger knyttet til dette temaet de ønsker å diskutere. Interesse for temaet, og noe kunnskap for temaet er nødvendig, og ulik bakgrunn og perspektiver er også viktig for å få belyst flere sider av et tema.

Invitasjonen var åpen på meetup.com og vi tipset særlige grupper med folk som vi trodde kunne ha spennende perspektiver å by på. Interessen for å være med var stor og totalt var vi cirka 50 personer fra offentlig og privat sektor (mange takket ja via mail direkte til oss). Vi så tidlig at dette var et tema som traff bredt og skapte engasjement på tvers av offentlig og privat sektor. Vi hadde med oss ansatte fra NAV, Kompetanse Norge, DIFI, Akademia, flyktningskonsulenter, bibliotekarer, arkitekter og designere. I tillegg til våre egne UDI-ansatte som jobber med brukerorientering, brukerkommunikasjon, veiledning og IT. Det er viktig å si at alle som var tilstede var der som «seg selv» og ikke som representant for sin organisasjon.

Hvordan gjennomførte vi?

Litt om metode. Fasilitering er et viktig stikkord, og det var én frivillig hovedfasilitator, og to frivillige fasilitatorer til i OneTeamGov, i tillegg til frivillige fra UDI som bidro som fasilitatorer i gruppearbeidene /breakout sessions. Mye av fasilitatorens rolle handler om å komme til kjernen i en problemstilling og formulere den forståelig og fasilitere diskusjonen, styre tiden og gi alle som ønsker det taletid.

Det er alltid et mål at individet som deltar skal få ta plass, og ikke representanten for en stilling, bedrift eller lignende. Derfor åpnet vi med en «ice-breaker»; en «non-stop» introduksjon, hvor alle skulle velge 2 non-stop i 2 forskjellige farger. 

Basert på hvilken farge man hadde plukket ut skulle man svare på spørsmålet som var knyttet til den fargen. Dette var en fin måte å komme i snakk på og gjorde noe med stemningen. Denne stjeler vi med stolthet til en annen gang rett og slett! 

Vi hadde noen korte mål for dagen:

  • Diskutere problemstillingen og mulige løsninger på problemstillingen

  • Bli kjent med en ny metode i UDI

  • Knytte kontakt på tvers

Et viktig prinsipp er å være tilstede med hele deg og delta aktivt inn i samtalene - vær en aktiv part og bidra inn i selvorganiseringen av grupper. 

Et annet viktig prinsipp er «loven om to føtter». Tanken er at du ikke skal føle deg forpliktet til å snakke om et tema du ikke er interessert i eller opplever du ikke har noe bidra med. I en antikonferanse skal vi snakke om problemstillinger som deltakerne er interessert i og hvor du ikke ønsker å forbli passiv.

Andrea snakket også om hvem vi har definert som de «ikke-digitale» brukerne. Basert på Eivind Freng Dale fra AEF sine tanker laget vi et forslag på noen definisjoner av de ikke-digitale som vi kunne bruke som utgangspunkt. I tillegg hadde Andrea laget noen personas, slik at det ville være lettere å sette seg inn i de forskjellige definisjonene. Vi delte inn brukergruppen i tre ulike kategorier. 

 

Hvem er de ikke-digitale? 

  • De som ikke bruker teknologi overshodet fordi de ikke vil og ikke har interesse. 

  • De som har begrenset tilgang til teknologi (har ikke smarttelefon eller får ikke logget inn på nettsider fordi de mangler ID)

  • De som er digitale, men som ikke forstår at man kan være mer enn en passiv konsument (og ikke forstår norske offentlige tjenester osv)

Hvilke problemstillinger diskuterte vi?

Etter introduksjonen fikk alle 1 minutt til å tenke over et eller flere av spørsmålene under, før deltakerne gikk sammen 2 og 2 og fortalte om sine ideer/tanker/problemstillinger som de mente var viktige å ta opp.

Vi brukte gråpapir og gaffateip og hadde laget en agendavegg, hvor vi plasserte inn problemstillingene som deltakerne identifiserte. Etter noe fasilitering i plenum samordnet vi noen av temaene, slik at vi ikke hadde for mange overlappende temaer som skulle brytes ned i videre gruppearbeid.

Det ble totalt 9 overordnede temaer:

  1. Hva trenger (ikke-digitale) brukere og hvem er de?

  2. Formål og effekt med å nå ikke-digitale brukere

  3. Hvordan lære opp de ikke-digitale når de har mange ulike behov

  4. Må alle bli digitale? Er det målet?

  5. Kartlegge hvem de ikke-digitale er og hvorfor de ikke er digitale

  6. Kommunale veiledningstiltak – hvem er 1.linjen?

  7. Hvor ligger ansvaret og hvordan skal det finansieres?

  8. Klarspråk og språkmangfold – hvordan kan klarspråk bidra til å senke terskelen for å bruke digitale tjenester

  9. Hva med eldre personer med migrasjonsbakgrunn som ikke kan forholde seg til data?

Det var fascinerende å se hvor lite fasilitering som skulle til og hvor raskt alle dypdykket i problemstillingen og flere kommenterte at det var et stort behov for en arena å få lufte ideer og tanker om de ikke-digitale, for hvem har egentlig ansvaret for å være pådrivere for dette temaet? Nylig ble det publisert en artikkel om det skjøre hjelpetilbudet  som helt åpenbart også peker på behovet for å bli et mer inkluderende samfunn. Digitalisering har aldri vært og skal ikke være et mål i seg selv. 

 

Hva fikk vi ut av antikonferansen?

Her er et utsnitt av viktige ting som deltakerne kom på og fikk innsikt i underveis:

  • God informasjon til 1.linje gir riktig informasjon til brukerne

  • Digitalisering fjerner ikke behovet for personlig veiledning, men kan gi muligheter for mer målrettet veiledning i 1.linje

  • Digitalisering bør ikke kun handle om effektivisering med om tilrettelegging!

Og her er et utsnitt av mulige løsninger på problemstillingen:

  • Bruk av tale i kommunikasjonen med brukerne

  • Bruk av andre digitale kommunikasjonskanaler som WhatsApp og Skype, Facetime, snapchat osv.

  • En felles portal for det offentlige som tilpasser seg brukeren og hvor de finner alt de trenger uten å måtte lete. 

  • Digitalisering gjort riktig KAN skape muligheter som brukeren slipper å forholde seg til (gjennom samhandling og deling av data).

  • «Ethvert digitaliseringsprosjekt bør kartlegge hvordan dette treffer de ikke-digitale og legge en strategi for dem»

Lenke til alle innsiktene vi fikk opp på agendaveggen. 


Det vi helt konkret tar med oss er at vi lærte en ny metode vi kommer til å bruke ved flere anledninger fremover. Metodikken krever at vi som organisasjon åpner oss og har god forankring og tillit fra ledelsen til å involvere bredt for å få belyst problemstillingen bedre. Forhåpentligvis bidrar dette til å få oss i forvaltningen til å jobbe litt anderledes enn vi pleier å gjøre. Vi fikk kontakt med mange mennesker med ulik faglig bakgrunn og med en annen type bakgrunn enn oss i UDI. Vi sitter igjen med en opplevelse av at det gjorde diskusjonene rundt problemstillingene ble belyst på en bedre måte enn om kun hadde invitert interne med samme bakgrunn. Sist, men ikke minst, så fikk vi konkrete forslag til handlinger og ideer til løsninger! 


Hva gjør vi videre?

Vi avslutter alltid med å liste opp mikrohandlinger, altså en handling som hver enkelt kan gjøre «her og nå» for å skape endring.

En konkret mikrohandling etter antikonferansen var at UDI opprettet en slack kanal, hvor alle som er interessert kan melde seg inn i for å fortsette diskusjonen. Lenken er https://app.slack.com/client/TC8Q2QTDX/CRSTPCHEJ/thread/CRSTPCHEJ-1578859914.007200. Antikonferansen viste at det er et behov for at vi snakker sammen på tvers av offentlig sektor og mellom offentlig og privat sektor. Det er et behov for å lære mer av hverandre og løse utfordringer sammen. OneTeamgov ønsker å bidra til at temaet skal være på dagsorden for flere meetups i 2020 og følge opp det vi plukket opp denne gangen. 

UDI kommer også til å ta problemstillingen videre og gå gjennom de ulike forslagene til løsning for bruk internt. Vi vil også fortsette å samarbeide med flere etater for å lære av hverandre og øke fokuset på de ikke-digitale.

Jeg (Anne Marit) har bestemt meg for følgende mikrohandling:

«Hver gang jeg får mulighet skal jeg alltid spørre om hvordan en ny digital løsning løser behovet til de ikke-digitale brukerne»

Hva er din mikrohandling for å skape en inkluderende samfunn med rom for mangfold, du som jobber med digitalisering? Hvordan vil du jobbe for å løse behovet til de ikke-digitale?

Ta gjerne kontakt med oss eller meld deg inn i slack-kanalen for å diskutere problemstillingen videre med oss og mange flere 😊

Hilsen Andrea og Anne Marit
20191212_110055.jpg

Hilsen Andrea og anne marit

og alle de frivillige i OneTeamGov som bidrar aktivt og vil lære noe nytt hele tiden og vil at vi at vi i det offentlige møter fremtiden med kunnskap, nysgjerrighet, empati og åpenhet

Vellykket Meetup om tverrfaglighet i dokumentasjonsforvaltningen

Arkivverket og OneTeamGov arrangerte tirsdag 3.desember en uformell samling for å ta en kaffe, utforske perspektiver på tvers av fagområder.

Diskusjoner om dokumentasjonsforvaltning og arkiv i en digital tid kan fort bli kompliserte. Meetup-en bestod i å utforske hvordan arkivfaglige hensyn kan løses når mange fagretninger er involvert, og problemstillingene sammensatte. De spenner fra forretningsmessige betraktninger og arkivfaglige hensyn, til juridiske spørsmål og tekniske løsninger.

Vi snakket om at arkiv = gjenbruk av data. Hva tror du er konsekvensen i fremtiden for vår felles nasjonale hukommelse av viktige hendelser og vår oppfatning av egen historie når det offentlige ikke kan dokumentere hva de har gjort? Hva gjør vi når data eksponensielt øker hver dag - og antall kanaler vi bruker gjør det samme - hvordan skille klinten fra hveten?

IMG-7183.jpg

Vi utforsket først hvordan kan vi løse dette på helt nye måter. Ulike diskusjoner gikk ut på å:

  • Utforske hva kultur og innstillingen til hva arkivering betyr i dagens samfunn. Må treffe med “den gode fortellingen”. Kan andre ord brukes enn dokumentasjon, data, arkivering?

  • Bruke/lage en lærende løsning som kan plassere, finne og linke sammen alt av data/dokumenter

  • Ha fokus på primærbehovene til arkivskaperen, langtidslagring må være sekundært

  • Automatisere arkivering uten at brukeren må kunne arkiv

  • Stille krav som må inkludere hva som skal inn og ut av arkiv

Dernest diskuterte vi hvordan man kan vi rigge for samarbeid og hvem bør vi involvere. Ulike diskusjoner gikk ut på å:

  • Ha fokus på å endre hvordan offentlig sektor bestiller/kjøper inn - ta hensyn til at de små må agere raskt og ikke kan være med på for lange løp og at offentlige og private sammen må utvikle nye forretningsmodeller for leverandører innen data- og dokumentproduksjon og arkivering.

  • Ha tettere samarbeid mellom leverandør og bestiller - sammen endre markedet, markedsmodeller, insentivmodeller osv.

  • Tenke internasjonalt på samarbeid og trender - distribusjon av data vs samlinger, rettigheter til data og identifisering

  • Bruke åpne APIer og forvalte felles åpne modeller

  • La Arkivverket ta rolle i å lage åpen infrastruktur

  • Crowdsourcing for å arkivere de rette tingene

  • Tverrfaglighet er nøkkelen fordi området arkiv må slutte å være “en greie på utsiden og sist i rekka”

Tusen takk til alle som deltok! Følg oss gjerne på våre nettsider om Innebygd arkivering, eller på LinkedIn.

Med ønske om å støtte alle som eksperimenterer og lærer innen arkivfeltet,

Marthe og Cathrin og Pia og Chris og Lena


Noen folk ble til og med igjen i nesten en time etter meetupen for å fortsette å diskutere løsninger og utvide eget nettverk.

Noen folk ble til og med igjen i nesten en time etter meetupen for å fortsette å diskutere løsninger og utvide eget nettverk.

Dette skjer fremover

Denne høsten har vi satt opp en møteserie som heter Nordic planning for å - nettopp - planlegge et nordisk event i 2020. Frivillige fra Norge, Sverige og Finland ønsker flere velkommen som vil bidra med store og små tanker om hva vi kan gjøre fremover. Vi er uhøytidelige og inkluderende og vil gjerne lære mer alle sammen. Du kan bli med ved å logge deg på slack og finne #nordic-collaboration kanalen. Vi trenger designere, organisasjonspsykologer, fasilitatorer som kan eller vil lære lean metoder og liberating structures, vi trenger gode planleggere og gjennomførere, som kan kontakte og ringe samarbeidspartnere og sponsorer.

Vi har flere meetups fremover som er tatt på initiativ av andre organisasjoner som ønsker å lage nøytrale møteplasser med de syv prinsippene som ramme for arbeidet og vil bruke nettverket vi nå har, lokalt og ikke minst - globalt. Vi i Norge sitter på ingen måte med helt unike problemstillinger i det offentlige, variasjoner helt klart, men vi har mye å lære av hverandre på tvers av yrker, bakgrunner og erfaringer.

Den 22.januar 2020 skal OneTeamGov gjøre noe helt nytt, nemlig et en-dags-event kalt #OneGreenGov. Lokale eventer som skjer samtidig globalt og viser impact og fokus fra offentlige ansatte på bærekraft og klima. Vi vil være med og vise at vi må endre våre handlinger som offentlige ansatte skal vi bidra til endring også på denne fronten. Les “announcing a onegreengov-event” fra det globale plattform-teamet i England.

Ta kontakt med oss - via Twitter, Linkedin eller Slack - selvom du ikke vet nøyaktig hva du kan bidra med, så kan du alltid bidra hvis du har et ønske om å lære noe nytt og vil bidra med konkrete handlinger som skaper endring.

Din første mikrohandling kan være å bli del av det globale slack teamet: https://oneteamgov-slack.herokuapp.com

Bli med i følgende kanaler #oneteamgovfinland #oneteamgovsweden #oneteamgovno #nordic-collaboration #onegreengov i tillegg til andre temaer som du synes ser interessante ut.

(SLACK er en diskusjonskanal med mye innhold. Har du ikke brukt det før krever det at du bruker litt tid der inne og blir komfortabel med verktøyet, men hey! det er jo meningen med å lære noe nytt! Vi har også en egen slack-kanal for Norge, som har ca 300 personer - se mer på nettsidene våre under fanen ta kontakt)

Hvorfor jeg er en del av et globalt nettverk?

“Nå trenger vi en oppdatering på det som skjer”, tenkte jeg og begynte å skrive ned alt som er påbegynt og skal gjøres i tiden som kommer og som vi vet at mange der ute har lyst å bli med på.

Men mange har spurt hvordan jeg finner tid til å være med. Derfor vil jeg først gjerne dele litt om hvorfor jeg i det hele tatt gjør dette, hva det gir meg og hva som har vært min læring etter at jeg første gang i februar 2018 tenkte “dette vet jeg vi er mange som ønsker oss i Norge!”.

OneTeamGovernment handler om å jobbe sammen - som ett team. Jeg trykket bevegelsen til mitt bryst umiddelbart fordi jeg leste denne bloggposten av Kit Collingwood som sammen med James Reeves startet OneteamGov i England. Jeg var også lei av konferanse etter konferanse som så verden fra sitt eget perspektiv, innenfor digitalisering, tjenestedesign, start-ups, innovasjon innkjøp osv. Jeg ville også ha endring. Jeg deler troen på de syv prinsippene for å arbeide på tvers av alle grenser, åpent og inkluderende, teste ut mikrohandlinger, eksperimentere og bruke teknologiens muligheter. Jeg ville lære om andre perspektiver. Jeg ville ha en arena der alle kan møtes for å løse felles mål uavhengig av bakgrunn eller yrke - for å skape meningsfylte dager i det offentlige for ansatte, for å lage de beste tilbudene og tjenestene som innbyggerne fortjener og jobbe sammen om å nå målene. Budskapet har ikke vært vanskelig å selge videre, så vi er mange om å oppleve at noe må gjøres.

OneTeamGov er av, med og for frivillige, som bruker av sin tid for noe de tror sterkt på - nemlig at offentlig sektor kan være fantastisk! For meg er ikke innsatsen noe jeg opplever som en sideaktivitet til alt annet jeg gjør til daglig - tvert imot, det forlenger min rekkevidde innen alt jeg gjør. Ved å være en del av OneTeamGov nettverket møter jeg utrolige folk fra ulike offentlige og private organisasjoner i Norge, og ikke minst, utenfor Norges grenser. De syv prinsippene til OneTeamGov er et kompass når jeg skal gjøre mine daglige oppgaver og ved å oppsøke det jeg ikke kan, lærer jeg stadig å lære, og kan bygge videre på det jeg kan fra før. I møte med likesinnede “public servants” fra Norge og andre land, opplever jeg å ha trygge rammer for å prøve ting jeg ikke har gjort før, en essensiell styrke for å bygge kultur og kompetanse i våre offentlige organisasjoner fremover. Det gir meg et tonn av energi som jeg tar med meg inn i hverdagens arbeidsoppgaver.

For meg er ikke innsatsen noe jeg opplever som en sideaktivitet til alt annet jeg gjør til daglig - tvert imot, det forlenger min rekkevidde innen alt jeg gjør.

Jeg bruker digitale verktøy mye i hverdagen, men jeg er som alle andre også et vanedyr. Selv om jeg generelt er åpen for nye måter å gjøre ting på, var det overveldende å måtte forholde seg til mange nye kanaler og mange mennesker man aldri har møtt før. Men når gevinsten ved å skrive åpent om en utfordring jeg opplevde i en global slack-kanal, gav meg et videomøte med varme åpne mennesker i Canada eller Sverige eller England, som villig deler konkret erfaring og ga meg praktiske eksempler på noe jeg aldri ville tenkt på selv - ja da lærer jeg meg noe nytt samtidig som jeg får løst oppgaver jeg jobber med i det daglige eller får gjort mitt for å skape endringen jeg vil se.

Da jeg skulle sette igang med en unconference for OneTeamGov i Norge var det stort å ta på seg ansvaret. Jeg fikk med meg en fantastisk gjeng som også ville vise flere hva vi kunne gjøre og sammen fikk vi muligheten til å bli med på Digitaliseringskonferansen til Difi. Det føltes skummelt, men jeg tenkte aldri at det ikke lot seg gjøre. 35 frivillige til stilte opp fra offentlig og privat og vi lærte masse som vi tar med på veien videre! De som liker tilnærmingen vil ha nytte og glede av nettverket. Vi vil ha med oss embetsverket som utformer politikk, fremtidstenkerne, praktikerne - ja alle som brenner for og tror på at det offentlige har et enormt potensiale og spiller en viktig rolle i de store samfunnsspørsmålene vi står ovenfor - teknologiutviklingen, endrede makt- og tillitstrukturer, ressursmangel, aldrende befolkning, bærekrafts- og klima utfordringer. Dette er overveldende og komplekse saker, som vi blant annet kan bidra til å løse gjennom å endre oss selv - mikrohandling for mikrohandling.

Ett mål vi har satt oss er å ha fokus på mangfold og inkludering. Hvorfor? Fordi de gode løsningene og utfordringene ikke kan løses endimensjonalt. Verden er flerdimensjonal og ingen ser alle dimensjonene alene. Kit Collingwood og James Reeve som startet OneTeamGov i England spurte seg hvorfor det var så langt mellom “policymaking og delivery” - hvorfor er det ikke det samme? Det utfordrer den strukturelle oppbyggingen av det offentlige, alt fra new public management og sektorinndeling, linjestyringsprinsipper med mer, men det utfordrer i enda større grad kulturen du trenger for å ha rom til å prøve ut i praksis, lære og prøve igjen. Det beste med OneTeamGov er at du bringer deg selv og din kompetanse til bordet - ikke din rolle eller organisasjon. Det er lite prestisje på spill i det å dele din kunnskap og tilby din hjelp når målet er større enn deg selv. Det er ganske befriende.

Det er langt enklere å brette opp ermene og hive seg rundt, når man opplever at flere er villige til å teste det ut sammen med deg selvom ingen andre har gjort noe tilsvarende før heller. Vi er mennesker i alle våre fasetter, men blir mindre sårbare når vi utforsker verden sammen. Det er mange som føler de er alene om en endring i en organisasjon, men det er langt enklere enn før å møte mennesker i andre organisasjoner som også ønsker å skape tilsvarende endring. Ved å strekke oss over faglige, geografiske og andre grenser gir vi hverandre en mulighet til å bli utfordret på våre tankesett, få bekreftelser på at vi ikke er alene, forstå og utvide våre perspektiver, bli inspirerte og så mye mer. De lokale meetupene gjør også at fysiske møter ikke trenger å være uoverkommelige.

Hvis du liker de syv prinsippene til OneTeamGov, så ta tak i dem og bruk dem på jobben din eller i et annet nettverk, målet er at vi endrer kultur og tilnærmingen til å løse skikkelig komplekse utfordringer. Det oneteamgov-nettverket kan tilby er læringsmuligheter fra mange andre offentlig sektor ansatte i andre land. Vi har ulike forutsetninger for å håndtere de globale utfordringene, men vi må løse de lokalt basert på kunnskap om hvilke muligheter som finnes, og hva er vel da bedre enn å få kjennskap til hva andre har lært som fungerer?

Bli med for å gjøre ting du ikke nødvendigvis kan, men som du har lyst til å lære deg. Gi litt og få mye tilbake. Det er hele poenget. Hva kan du tenke deg å løse? Det finnes garantert andre som også lurer på det samme, det er ikke skummelt å lage en meetup etter å ha vært med i en.

Vi har alle mye viktig å gjøre og må prioritere tiden vår. Flaskehalser og trege prosesser oppstår fordi vi er opptatt av å gjøre våre egne ting. Gevinster som oppstår andre steder enn der innsatsen er lagt ned vil fortsette å være en kjempevanskelig å få ledere til å prioritere, men i det store bildet vil vi aldri løse opp flaskehalsene dersom vi ikke ser hvordan vårt lille bidrag til andre gir effekt i det store bildet. Dette tror jeg så sterkt på at jeg gladelig bruker min tid på å skape møteplassene og mulighetene til å finne konkrete løsninger i felleskap på våre felles utfordringer.

Nå har jeg fortalt deg hvor huset står, så da gjenstår kun å gjenta det min OneTeamGov-kollega Esko i Finland har skrevet: Where is the front door?

Det første du kan gjøre for å finne ditt globale samfunn og nettverk, er å bli med i den globale slack-kanalen her: https://oneteamgov-slack.herokuapp.com

Vel “inne”, kan du bli med i kanalene for #oneteamgovfinland #oneteamgovsweden #oneteamgovno #nordic-collaboration #onegreengov og alt annet du ser du har interesse for, eller som du kan bidra til å skape interesse for. Det er ikke vanskeligere enn det.

If you haven’t heard about the OneTeamGov movement, it is a global community, working together to radically reform the public sector through practical action. We’re driven by optimism and the desire to make things better, and united by a set of core principles.